APPA - Asistenční pes pro autistu
APPA - ASISTENČNÍ PES PRO AUTISTU
ZNEPOKOJENĚ POZORUJEME TREND POSLEDNÍ DOBY, KDY SE
DO RODIN S AUTISTICKÝM DÍTĚTEM DOSTÁVÁ
„ASISTENČNÍ PES“ V PODSTATĚ VYŘAZENÝ Z PŘEDÁNÍ
KLIENTOVI NA VOZÍČKU.
TENTO PES ODPOVÍDÁ POVAHOU A ZDRAVÍM, ALE NE
DOVEDNOSTMI – UMÍ PODÁVAT VĚCI, OTVÍRAT DVEŘE
APOD., ALE NEUMÍ SPECIÁLNÍ DOVEDNOSTI, KTERÉ OPRAVDU
ÚČELNĚ POMÁHAJÍ AUTISTŮM... AUTISTÉ (POKUD NEMAJÍ
POSTIŽENÍ KOMBINOVANÉ S TĚLESNÝM) NEPOTŘEBUJÍ
PODÁVAT PŘEDMĚTY ANI OTVÍRAT DVEŘE OD PSA, AUTISTÉ
MAJÍ ZCELA JINÉ POTŘEBY PRO ZVÝŠENÍ KVALITY SVÉHO
ŽIVOTA !
V ČEM BY TEDY ASISTENČNÍ PES
PRO AUTISTU MĚL DOPOMÁHAT ?
· Zvyšuje bezpečnost dítěte s autismem zejména při vycházce/pochůzce
· Zprostředkovává komunikaci mezi rodičem a dítětem
· Podporuje sebevědomí a sociální vazby, motivuje ke komunikaci
· Je samozřejmě současně rezidentním terapeutickým psem
· Informuje okolí o přítomnosti osoby s handicapem, veřejnost pak situacím rozumí
· Dohledá dítě pokud se ztratí z dohledu rodičů, zejména pokud dítě na volání nereaguje.
· Pomáhá při překonávání pro dítě frustrujících úseků trasy při vycházce/pochůzce.
Příklady základních situací které možná prožíváte, kde uplatní APPA svou službu:
- Vycházka s dítětem není pro něho bezpečná pokud jej nepřidržuji za ruku, rukáv, kapuci apod. (dítě má tendence nečekaně měnit směr či odskakovat např. z chodníku do silnice, nebo v přírodě směrem ke srázu apod.). Ovšem dítě někdy/mnohdy/vždy odmítá mou ruku a mé držení...
- Pokud dítě v bezpečném parku pustím běhat, obvykle se vzdálí a na mé volání nereaguje a pokud ano tak až za určitou dobu, takže většinou dojde na to že dítě honím a chytám abychom zase mohli jít dál…
- Dítě jde odevzdaně za ruku, bez zájmu klopýtá o nerovný povrh, mám pocit že nemá radost z vycházky a ani nevnímá kudy a kam jdeme, stále ho jen tahám za ruku a zvedám ze zakopnutí…
- Během vycházky mi někdy nastávají i nepříjemné, stresující až konfliktní situace s lidmi - veřejností, plynoucí z jejich nepochopení odlišného chování mého dítěte a tedy i mého přístupu k dítěti, je mi to nepříjemné a někdy se cítím i trapně...
- Dítě má tendence se schovávat, nebo bezcílně utíkat bez reakcí na mé volání a hledání (v budovách i venku). Už jsme dítě jednou hledali skoro 20 minut – nakonec bylo od nás asi 10 metrů – sedělo v povaleném sudu na kraji zahrady, měl/a jsem takový strach že se mi dělalo špatně od žaludku…
- Dítě mívá oblíbené menší předměty díky nimž lépe zvládá stresové situace, např. jen s nimi je pro dítě snazší změnit prostředí -jít na návštěvu, vycházku. Mívá období kdy nechce dát z ruky svůj hrneček, někdy se to kombinuje ještě s jednou hrací hračkou,letos přibyla jedna kšiltovka, když to hned nemá začne se silně vztekat ... nikdy nevím jak to bude – beru proto všechny 3 předměty vždy sebou – to značí tašku navíc...
KOMENTÁŘ K VIDEU:
V krátké sekvenci můžete vidět jak terapeut vede psa, matka jde s dítětem které nevyžaduje aby ho držela za ruku (což se bez psa děje), při chůzi matka sejde z chodníku do vozovky, dítě ale nadále následuje psa na chodníku...
Tak jako u canisterapie – i zde jde o naprosto zvláštní typ přístupu k metodě.
NENÍ SMYSLEM A CÍLEM ABY DÍTĚ SPOLUPRACOVALO S ASISTENČNÍM PSEM
A NAOPAK, TAK JAK TOMU JE BĚŽNĚ U ASISTENČNÍCH PSŮ PRO OSOBY
S JINÝM TYPEM POSTIŽENÍ (NAPŘ. OSOBY NA VOZÍČKU)
CÍL ZDE JE:
APPA plně spolupracuje s rodičem dítěte – dítě z toho velmi těží a díky tomu se neztrácí v situacích ve kterých by se jinak těžko orientovalo. !
APPA autistovi pomáhá pochopit konání a komunikaci okolí.
Aktivní spolupráci dítěte se psem (dítě cíleně a vědomě psu
velí, chválí, trestá) zde nepředpokládáme.
CÍLEM JE INTEGRACE
APPA S DÍTĚTEM A JEHO RODIČI
TAK, ABY DÍTĚ
PROSTŘEDNICTVÍM PSA
CHÁPALO CO
SE PO NĚM CHCE
A CO SE OKOLO NĚHO
DĚJE A RODIČE DOVEDLI
SVOU KOMUNIKACI K DÍTĚTI
SKRZE PSA
ZPROSTŘEDKOVAT
__________________________
- VŽDY KE KLIENTOVI PŘISTUPUJEME VELMI INDIVIDUÁLNĚ.
_______________________________
Vážení rodiče dětí s autismem, velmi rádi Vám podáme bližší informace o APPA a jeho možnostech.
Zejména je nutno říci že ani canisterapie ani APPA není spásnou a jedinou nejlepší metodou jak pracovat s autismem.
Jde opět jen o možnost která je právě jen v naší organizaci k dispozici.
Rádi bychom jen varovali před možnou nekvalitní službou – pamatujte že máte nárok na kvalitní služby pro své dítě a Asistenční pes pro Vaše dítě, tedy pro autistu rozhodně nemá být jen slušně vychovaný, hodný labrador – má ovládat hned několik speciálních dovedností, které právě pomohou naplnit úvodní seznam toho jakou službu APPA má plnit.
Např. podávání předmětů rodičům či dítěti do tohoto seznamu nepatří – tyto dovednosti by měl asistenční pes umět v případě že postižené dítě má handicap tělesný.
APPA má dovednosti ryze účelné ke svému poslání.